ENERGIJOS SIURBIKAI

Vieni maisto produktai suteikia organizmui energijos ir gyvybinių jėgų, tuo tarpu kiti neabejotinai daro priešingą poveikį. Visuotinai pripažinti energijos siurbikai yra kava, arbata, šokoladas, gaivieji gėrimai ir alkoholis.

 

  Kofeinas

 

Kofeino gauname iš įvairių šaltinių, pavyzdžiui, kavos, arbatos ir kai kurių gaiviųjų gėrimų. Šokolado sudėtyje taip pat yra į kofeiną panašių komponentų, kurie organizmui daro panašų poveikį. Kofeinas per labai trumpą laiką suteikia energijos, tačiau laikiną energijos pakilimą lydi atoslūgis ir pastebimas nuovargis. Dažnai žmonės, vartojantys daug kavos, arbatos ir kitų gėrimų, kuriuose yra kofeino, nebegali jų lengvai atsisakyti ir negavę įprastos kofeino dozės jaučia energijos stoką. Nesaikingai vartojant kofeiną, dažnai kankina drebulys, nerimas ir nemiga.

 

  Saldumynai ir gaivieji gėrimai

 

Nesaikingai vartojami saldūs maisto produktai ir gėrimai - saldainiai,sausainiai, pyragaičiai ar limonadas atima labai daug gyvybinės energijos. Šie maisto produktai ir gėrimai žaibiškai padidina cukraus kiekį kraujyje. Organizmas stengiasi neutralizuoti angliavandenių perteklių. Paprastai jų pernelyg sumažėja (hipoglikemija) ir pajuntamas fizinės ir psichinės energijos badas. Ilgai piktnaudžiaujant cukrumi, organizmas netenka daug maisto medžiagų, būtinų energijai generuoti.Atsikratyti per didelio saldumynų pomėgio galima reguliariai maitinantis - tai padeda palaikyti stabilų cukraus kiekį kraujyje. Jei norite užkąsti tarp pagrindinių valgymų, rinkitės nesaldžius užkandžius.

 

  Alkoholis

 

Alkoholis sukelia snaudulį, net pasibaigus jo sukeltai intoksikacijai. Iš alkoholio cukrus labai greitai patenka į kraujotaką, todėl po kiek laiko kraujyje cukraus gali pritrūkti. Daugeliui alkoholio mėgėjų pažįstama tokia sunki būsena kaip pagirios, kurioms ištikus prarandama  labai daug energijos.

 

Maisto derinimas

Į maisto cheminę sudėtį įeina įvairūs komponentai, tarp jų - baltymai, krakmolas, riebalai, vitaminai, mineralai, ląsteliena ir vanduo. Daugiausia baltymų organizmas gauna valgant gyvulinius produktus - mėsą, žuvį, pieno produktus ir kiaušinius. Įprastas krakmolo šaltinis - duona, ryžiai, makaronai, kruopos ir bulvės. Baltymų ir krakmolo cheminė sudėtis labai skirtinga, juos virškinant dalyvauja skirtingi fermentai. Baltymai pradedami skaidyti rūgščioje aplinkoje, o krakmolas - šarminėje. Kai kurių žmonių virškinimo sistema nepajėgia tuo pačiu metu normaliai perdirbti ir baltymų, ir krakmolo, tad virškinimo sutrikimų jiems padeda išvengti tinkamai derinamas maistas.

 

Maisto derinimo esmė

 

Pagrindinis maisto derinimo principas - gaminant patiekalus nemaišyti baltymų ir krakmolo. Taigi tiek baltymingi, tiek krakmolingi produktai turi būti derinami su,, neutraliais". Maisto derinimo požiūriu neutralus produktai yra daržovės (išimtis - bulvės) ir riebalai (pavyzdžiui, aliejus).

 

Kaip derinti maistą

 

Įgiję patirties patys galite sugalvoti įvairių maisto derinių. Galimi tokie maisto produktų deriniai: "

o Mėsa ar žuvis su daržovių (ne bulvių) salotomis.

o Makaronai su pomidorų padažu ir salotomis.

o Aštrūs daržovių patiekalai su ryžiais.

o Keptos bulvės su salotomis.

o Troškinta mėsa su daržovėmis.

o Sumuštinis su avokadų salotomis.

 

Maisto derinimo ištakos

 

Idėją, kad virškinimui ir bendrai sveikatos būklei naudinga tinkamai derinti maistą, 4-jame dešimtmetyje iškėlė JAV gydytojas Williamas Howardas Hay. Pats išbandęs savo sukurtus maisto derinimo principus ir labai pagerinęs savo sveikatą, jis atsisakė chirurgo karjeros ir pradėjo savo pacientus gydyti dieta. Savo teoriją dr. W. H. Hay išdėstė savo pagrindiniame mokslo veikale, todėl maisto derinimas dažnai vadinamas Hay dieta.

   

Cukraus kiekis kraujyje ir svoris

Vienas svarbiausių veiksnių, padedančių reguliuoti svorį, yra cukraus kiekio kraujyje stabilumas. Pavalgius cukraus kiekis kraujyje padidėja, o kasa išskiria daugiau insulino. Insulinas padeda ląstelėms absorbuoti cukrų. Visas šis procesas ir lemia cukraus kiekį kraujyje.

 

Cukraus kiekio kraujyje ryšys su svorio prieaugiu

Kai kurie maisto produktai labai sparčiai padidina cukraus kiekį kraujyje (apie tai plačiau kalbama 12-15 puslapiuose). Kraujyje staiga padidėjus cukraus kiekiui, išsiskiria daugiau insulino, kurio perdirbtas cukrus nepanaudojamas energijai gaminti, o paverčiamas riebalų atsargomis audiniuose. Taigi valgant maisto produktus, staiga padidinančius cukraus kiekį kraujyje, ilgainiui priaugama svorio.

 

Antplūdis ir atoslūgis

 

Staiga padidėjus cukraus kiekiui kraujyje, organizmas tuoj pat į tai reaguoja. Pastebėta, kad dažnai ši reakcija būna neadekvati, todėl po tam tikro laiko cukraus kiekis kraujyje pernelyg sumažėja. Cukraus trūkumas vėl sukelia saldumynų - šokolado, sausainių ar pyrago poreikį. Taip susidaro užburtas ratas, kai staigūs cukraus kiekio kraujyje pokyčiai verčia valgyti per daug saldumynų - šis procesas pavaizduotas kitame puslapyje pateiktoje schemoje.

 

Nuovargis

 

Cukraus kraujyje trūkumą natūraliai lydi nuolatinis nuovargis, dėl kurio žmonės sunkiai prisiverčia judėti. Tuo tarpu reguliari mankšta yra būtina energijai ir visoms gyvybinėms organizmo funkcijoms palaikyti. Mažai judant, žinoma, pradeda didėti svoris.

 

Palaikant reikiamą cukraus kiekį kraujyje

 

Taisyklingai maitinantis galima stabilizuoti cukraus kiekį kraujyje, o tai padeda numesti svorio. Įsidėmėkite šiuos patarimus:

o   Nebūkite ilgai nevalgę.

o Valgyti dažnai ir po truputį geriau negu valgyti retai, bet gausiai.

o Jūsų valgiaraštyje turi vyrauti mažo glikemijos indekso maistas, pamažu aprūpinantis kraują cukrumi.

o Venkite maisto, staiga padidinančio cukraus kiekį kraujyje.

Glikemijos indeksas

 

Greitį, kuriuo cukrus iš maisto patenka į kraujotaką, rodo glikemijos indeksas. Jei maisto produktuose esantis cukrus absorbuojamas labai greitai, šių maisto produktų glikemijos indeksas yra didelis, tuo tarpu iš mažo glikemijos indekso produktų cukrus į kraują patenka iš lėto. Produktai, kuriuose yra daug gryno cukraus, turi daugiau angliavandenių negu krakmolingas maistas. Tačiau kai kurių krakmolingų produktų - bulvių, taip pat baltos duonos, baltųjų ryžių ir makaronų glikemijos indeksas yra didelis, todėl juos reikia valgyti saikingai. Žmonės, norintys palaikyti stabilų cukraus kiekį kraujyje, turi valgyti daugiausia mažo glikemijos indekso maistą - mėsa, žuvį, nevalytų ir neskaldytų grūdų produktus (rupią duoną, ruduosius ryžius, nesijotų miltų makaronus), pupeles, žirnius, vaisius ir daržoves.