Kodėl didėja svoris?

 

 

Jei per daug sveriate, atsakykite į pateiktus klausimus ir išsiaiškinkite, kokios šios problemos priežastys. Dėl ligos svoris retai nedidėja. Dauguma per daug sveriančių žmonių tiesiog gauna per daug kalorijų, negu jų sunaudoja, nes valgo daugiau, negu jų organizmui reikia. Tačiau ne tiek svarbu maisto kiekis, kiek jo rūšis, sukelianti problemų dėl svorio.

 

 

Užkrimsti ar prisivalgyti?

 

Jei per daug sveriate, geriausias būdas reguliuoti savo svorį- valgyti dažnai, bet po truputį. Turėtumėte valgyti labai maistingus, tačiau nereikalingų kalorijų neteikiančius produktus.

“Užkandžiaudamas”  neturėtumėte jausti alkio, nes tarp valgymų praeina visai nedaug laiko. Be to, nebe taip vilios ir kaloringi užkandžiai- pyragaičiai ir sausainiai.

    Tyrimai parodė, kad jei tas pats kalorijų kiekis suvartojamas tris ar daugiau kartų saikingai valgant, o ne iš karto privalgant, kartu su kūno šiluma energijos išspinduliuojama daugiau. O jei didžiąją dienos dalį pasninkaujate, organizmas gauna įspėjamųjų signalų, kad laikinai pritrūkus maisto, energiją reikia saugoti.

 

 

Bazinis medžiagų apykaitos rodiklis

 

Organizmo energijos poreikiai priklauso nuo jūsų bazinio medžiagų apykaitos greičio ir nuo jūsų fizinės veiklos. Bazinės medžiagų apykaitos rodiklis- tai toks energijos kiekis, kuris reikalingas palaikyti gyvybinėms organizmo funkcijoms: kvėpavimui, temperatūrai ir širdies pulsacijai ramybės būsenoje.

Daugelio žmonių bazinis medžiagų apykaitos rodiklis panašus, tačiau kai kurie yra paveldėję nenormaliai lėtą medžiagų apykaitą. Tokiems žmonėms kasdieniams energijos poreikiams patenkinti reikia kur kas mažiau kalorijų. Jei jie valgo tiek pat, kaip ir kiti to paties amžiaus žmonės, lyties, svorio, panašiai gyvenantys, tačiau normalią medžiagų apykaitą turintys žmonės, didelė tikimybė, kad jų svoris ims didėti.

Kitame skalės gale atsiduria tie patys žmonės, kurių medžiagų apykaita spartesnė už normalią. Jie gali suvartoti daugiau kalorijų negu kiti ir nepriaugti papildomo svorio.

 

 

 

Ar daugiau valgote tada, kai jaučiate didžiulę įtampą? Galbūt norite nusiraminti, išvaikyti liūdesį?

Daugybė žmonių griebiasi “paguodžiamo valgymo”, norėdami išsikapstyti iš emocinių problemų ar įtemptų situacijų. Kai kurie šitaip tenkina padidėjusius organizmo poreikius, kiti- kovoja su nuoboduliu.

Pasistenkite atrasti geresnių būdų dvasios pusiausvyrai atgauti. Galbūt įtampą, nerimą ar liūdesį padės įveikti mankšta, per kurią, beje, sudegintumėte ir nereikalingas kalorijas. Gal padėtų meditacija ar kokia nors nauja įdomi veikla, leidžianti atsipalaiduoti.

 

 

Gal neseniai nuo ko nors gydėtės?

Svoris gali didėti nuo kai kurių vaistų, ypač steroidų ir kontraceptinių piliulių.

 Jei imate tukti, pasisakykite gydytojui. Galbūt reikia sumažinti vaistų dozę ar pakeisti juos kitais. Jei tai neįmanoma, kad svoris nedidėtų, jums reikėtų valgyti ne tokį kaloringą maistą arba dažniau sportuoti.

 

 

Ar į senatvę jūsų svoris vis didėja?

Pagyvenusių žmonių medžiagų apykaita yra sulėtėjusi, jie mažiau mankštinasi todėl ir energijos reikia mažiau negu anksčiau. Kad nepriaugtumėte svorio, turite rinktis mažiau kalorijų turintį maistą arba dažniau mankštintis, arba ir viena, ir kita. Bent tris kartus per savaitę energingai pasimankštinęs, pagyvinsite savo organizmo medžiagų apykaitą.

 

 

Ar priaugote svorio tada, kai pradėjote dirbti mažiau fizinių jėgų reikalaujantį darbą arba metėte kurią nors sporto šaką?

Kalorijų kiekis neatitinka tam tikros gyvensenos poreikių- štai dar viena svorio didėjimo priežastis. Valgykite ne tokį kaloringą maistą arba imkitės kokios nors reguliarios fizinės veiklos- ir problemų dėl organizmo energijos pertekliaus nebus.

 

 

Ar ir kiti jūsų šeimos nariai per daug sveria?

Tikrai atrodo, kad polinkis į nutukimą-šeimos bruožas. Tačiau nors ir įmanoma, kad didesnį svorį lemia genai, taip gali atsitikti dėl visai šeimai būdingų nesveikų mitybos įpročių bei menkos fizinės veiklos, o gal būt ir dėl visų trijų veiksnių drauge. Kiekvienas, kurio giminėje būta problemų dėl antsvorio privalo įprasti valgyti tinkamą maistą ir reguliariai mankštintis.

Gal tada kai ėmė didėti jūsų svoris, pastebėjoje ir kitokių nesveikatos požymių?

Kartais svoris ima didėti ir dėl ligos. Taip atsitinka sutrikus hormonų veiklai. Pavyzdžiui, vienas iš šimto žmonių nutunka dėl susilpnėjusios skydliaukės veiklos: sulėtėja organizmo medžiagų apykaita.

 

 

Ar jūsų svoris ėmė didėti kai metėte rūkyti?

Metus rūkyti, svoris kartais padidėja keletu kilogramų. Taip atsitinka iš dalies todėl, maistas tampa savotišku cigaretės pakaitalu burnoje, o iš dalies dėl to, kad nikotinas dirbtinai padidina organizmo medžiagų apykaitą.