Mineralai

 

Mineralai jūsų organizmo sveikatai lygiai taip pat svarbūs, kaip ir vitaminai.

 

  Žinoma, kad mažiausiai 20 skirtingų į mineralų sudėtį įeinančių jonų, reaguliuojančių medžiagų apykaitą ir palaikančių atskirų organizmo audinių funkcionavimą. Kai kurie mineralai, į kurių sudėtį įeina pavyzdžiui, tokie cheminiai elementai kaip, magnis,  kalis, kalcis ir natris, būtini gana dideliais kiekiais. Kitų, pavyzdžiui, geležies, cinko, vario, seleno, fluoro ir jodo druskų, kad ir trupučio, vis dėlto reikia daugybei organizme vykstančių cheminių procesų. Su racionaliai pasirinktu maistu paprastai gauname visų reikalingų mineralų, tačiau į pagrindinius produktus – duoną, miltus – dažnai pridedama geležies, kalcio ir jodo, nes šių mineralų stygius yra įprastas.

 

 

Natris

 

Natrio yra beveik visuose maisto produktuose. Be valgomosios druskos, kurios dedama, kad būtų skaniau, natrio šaltiniai yra perdirbti produktai, rūkyta arba koncervuota mėsa ir žuvis, užkandžiai, raugintos arba marinuotos daržovės, duona, javainiai, sūris ir suminkštintas vanduo.

Funkcijos:

 

 

Kalis

 

Pagrindiniai maistiniai kalio šaltiniai: duona, grūdai, žalialapės daržovės, pupos ir kiti ankštiniai augalai, mėsa pienas ir vaisiai, ypač bananai apelsinai.

Funkcijos:

 

 

Kalcis

 

Kalcio – ir nenugriebto, ir lieso, pieno produktuose, žalialapėse daržovėse, žirniuose, pupelėse, riešutuose, citrinose, kremzlinėse žuvyse, pavyzdžiui, sardinėse bei konservuotoje lašišoje, ir kietame vandenyje.

Funkcijos:

 

 

Magnis

 

Daug magnio yra riešutuose, sojos pupelėse, piene, žuvyje, žaliose daržovėse, grūduose, duonoje ir kietame vandenyje.

Funkcijos:

 

 

Geležis

 

Geležies yra mėsoje, žuvyje, kepenyse, kiaušinio trynyje, duonoje, kai kuriose žalialapėse daržovėse, javainiuose, riešutuose ir pupelėse. Geležies dėl prastos mitybos gali trūkti vaikams kai kurioms moterims.

Funkcijos:

 

 

Cinkas

 

Cinko po truputį yra daugelyje produktų. Pagrindiniai šio mineralo šaltiniai – liesa mėsa, žuvis ir kiti jūros produktai, pavyzdžiui, austrės. Jo dar yra pupelėse, kruopose, kiaušiniuose, riešutuose ir rupioje duonoje.

Funkcijos:

 

 

Varis

 

Tą mažą vario kiekį, kurio reikia organizmui, galima gauti su kepenimis, vėžiagyviais, žirniais, riešutais, džiovintomis pupelėmis, grybais, vynuogėmis, grūdais ir duona.

Funkcijos:

 

 

Fluoras

 

Fluoro gausiausia žuvyje. Jo dar yra arbatoje, kavoje ir sojos pupelėse. Be to, ir geriamajame vandenyje būna pakankamai daug fluoro, arba jo gali būti pridėta.

Funkcijos:

 

 

Selenas

 

Pagrindiniai šio mineralo šaltiniai yra mėsa, žuvis, vėžiagyviai, grūdai ir pieno produktai. Su daržovėmis gaunamo seleno kiekis priklauso nuo to, kiek jo buvo žemėje, kurioje daržovė augo.

Funkcijos:

 

 

Jodas

 

Geriausias jodo šaltinis – jūrų žuvis ir vėžiagyviai. Kiek jodo yra kituose produktuose, visiškai priklauso nuo jo kiekio žemėje ar gyvulių pašare. Tose srityse, kur jodo dirvožemyje stinga, jo gali būti dedama į valgomąją druską ir duoną.

Funkcijos: