BALTYMAI 

    Baltymai – tai pagrindinė mūsų organizmo ląstelių ir audinių medžiaga.

    Baltymai – tai didžiulės molekulės, sudarytos iš šimtų ar tūkstančių cheminių vienetų, vadinamų aminorūgštimis, kurios jungiasi ilgomis, susisukusiomis grandinėmis. Kiekvienos rūšies  baltymo aminorūgštys jungiasi tam tikra tvarka.

 Kaip jūsų kūnas panaudoja baltymus

  Kai su maistu nuolat gaunama baltymų, organizmo ląstelės atitinkamai aprūpinamos aminorūgštimis. Ląstelėse iš šių cheminių junginių susidaro nauji baltymai. Jie reikalingi įvairiems organizmo audiniams – kaulams, raumenims, jungiamiesiams audiniams, tuščiavidurių organų sienelėms – susidaryti ir atsistatyti.

  Kiekvienoje ląstelėje susidaro specifinis baltymas, kurio aminorūgščių seka yra genetiškai užkoduota ląstelės branduolyje. Kai kurie iš šių baltymų yra fermentai, sukeliantys chemines reakcijas, kurių metu išskiriama energija, reikalinga raumenims susitraukti ir kitokiai ląstelės veiklai.

 Badavimo poveikis

  Žmonės, kurie gerai maitinasi, aminorūgščių gauna iš maiste esančių baltymų. Kadangi jos nenaudojamos energijai gamintis, tai kaupiasi raumenyse. Angliavandeniai ir riebalai – daug efektyvesnis kuras.

  Kai badaujama, riebalų ir glikogeno atsargos išsemiamos, ir aminorūgštys, užuot dalyvavusios audinių veiklos procese, ima teikti energiją.

 Baltymingas maistas

Baltymų turi ir gyvuliniai, ir augaliniai produktai. Rekomenduojamas baltymų kiekis pirmiausia priklausi nuo jūsų amžiaus ir svorio. Dauguma Vakarų šalių gyventojų suvalgo mažiausiai du kartus daugiau baltymų, negu rekomenduojama, nes tai parankiausias, įprastas maistas, ypač mėsa.

 Perteklius

Nuolat per daug baltymų vartojantiems žmonėms, kurių sutrikusi kepenų ir inkstų veikla, gali kilti įvairių problemų, nes per šiuos organus šalinamos baltymų apykaitos  atliekos. Baltymingi gyvulinės kilmės produktai, ypač mėsa ir pieno gaminiai, paprastai dar turi ir daug sočiųjų riebiųjų rūgščių. Su jais gaunama gausybė kalorijų, kraujyje daugėja cholesterino, taigi didėja pavojus susirgti širdies ligomis.

 Augalinių baltymų deriniai

  Visuose augaliniuose produktuose, pavyzdžiui, riešutuose ir pupelėse, yra baltymų, tačiau tokio pilnojo baltymo, kokio yra mėsoje, augaliniai produktai neturi. Pilnajame baltyme yra maždaug po tiek visų būtinų aminorūgščių, kiek reikia organizmui. Augaliniai baltymai yra nepilni, nes jiems trūksta vienos ar kelių būtinųjų amino rūgščių. Tačiau jei vienas kuris augalinis produktas kokios nors amino rūgšties neturi, ją dažniausiai galima rasti kitame. Kad su šiais produktais gautumėte visų reikalingų aminorgščių, valgant juos reikėtų derinti.