ANGLIAVANDENIAI

 Angliavandeniai – pagrindinis energijos šaltinis.

    Angliavandeniai – tai grupė cheminių medžiagų, sudarytų iš atskirų molekulių – sacharidų. Susijungusios šios molekulės sudaro dvi pagrindines angliavandenių rūšis – cukrų ir krakmolą.

   Cukrus – tai paprasti, iš vienos arba dviejų molekulių sudaryti angliavandeniai, vadinami monosacharidais arba disacharidais. Jie yra saldūs. Dvi dažniausiai pasitaikančios disacharidų rūšys yra sacharozė, arba kitaip – cukrašvendrių cukrus, ir laktozė, arba pieno cukrus.

   Krakmolas – tai sudėtinis angliavandenilis, sudarytas mažiausiai iš 10 sacharidų molekulių. Kad organizmas galėtų krakmolą pasisavinti, jis turi būti suskaidytas. Krakmolo yra įvairiuose augaliniuose produktuose. Jo daug vaisiuose, daržovėse, pavyzdžiui, bulvėse, ir grūdų produktuose, pavyzdžiui, duonoje, makaronuose ir kruopose.

 Angliavandenių apykaita

   Organizmas gali pasisavinti tiktai gliukozę, kurios yra augalų sultyse ir kai kuriuose

vaisiuose. Visi kiti angliavandeniai iš pradžių turi būti suskaidyti į monosacharidus ir kepenyse paversti glikogenu.

 Angliavandeniai ir energijos gamyba

   Kaip greitai sacharidai pasisavinami – ir gali aprūpinti organizmą energija,- priklauso nuo suvartotų angliavandenių rūšies. Tiktai monosacharidai tiesiai per žarnų sieneles įsiurbiami į kraują.

  Kol virškinimo fermentai suskaido krakmolą į atskiras sacharidų molekules, šiek tiek užtrunka, na, o cukrus pasisavinamas kur kas greičiau. Dauguma krakmolingų produktų turi daug ląstelienos, kuri irgi lėtina absorbcijos ir energijos gamybos procesą.

   Kai jūs valgote angliavandenius, kraujyje padaugėja gliukozės. Organizmas, į tai reaguodamas, kasoje išskiria insuliną. Šis hormonas skatina gliukozės pasiskirstymą po ląsteles. Ta gliukozės dalis, kurios iškart neprireikia energijos gamybai, paverčiama organizmo riebalais.

 Rafinuoti ar nerafinuoti – kurie sveikesni?

   Nerafinuoti angliavandeniai, esantys, pavyzdžiui, rupioje duonoje arba tamsiuose makaronuose, turi didesnę maistinę vertę negu rafinuoti.

    Norėdami gauti rafinuotus angliavandenius, pavyzdžiui, gamindami cukrų ar baltus ryžius, pramoninkai naudoja tokią gamybos technologiją, dėl kurios prarandama išties nemaža dalis produkto ląstelienos ir kitų maistingųjų medžiagų, pavyzdžiui, vitaminų ir mineralų.

  Taigi visuomet geriau rinkitės nerafinuotus angliavandenius ir valgykite kuo mažiau rafinuotų produktų, ypač jei į juos pridėta cukraus.

 Kas yra sveika?

    Specialistai mano, kad sveikai maitinantis angliavandeniai turėtų sudaryti apie 55% visų maistingųjų medžiagų. Krakmolas – geriausias energijos šaltinis; lyginant su cukrumi, jam visuomet turėtų būti teikiama pirmenybė. Netgi kai norite suliesėti, krakmolui turėtų atitekti svarbiausia vieta jūsų valgiaraštyje.